7P FOR SUKSESS

apr 26, 20190 kommentarer

7Pér for å lykkes med folkefinansiering.

Ideen om folkefinansiering har eksistert lenge, men slik vi kjenner det i dag, er fenomenet nokså nytt.

Det som er viktig å understreke er at uansett hvor begavet du er som gründer, eller hvor flott produktet ditt er, er det visse elementer du må vurdere og legge til grunn for at kampanjen og produktet ditt skal få finansiering. Basert på ulike teorier som vi har valgt å bruke på våre prosjekter, har vi et valideringsprogram som er svært effektive og sjeldent unøyaktige.

Vi bruker mange teknikker og elementer, her inkluderer også de 7P, til våre prosjekter for å maksimere potensialet for suksess.

De 7P-er forteller deg hvorfor, eller hvorfor ikke, et prosjekt eller en kampanje blir finansiert eller mislykkes. 

Produktet.

Hvert folkefinansieringprosjekt starter selvfølgelig med produktet. Produktet eller tjenesten din må være bra, og er nøkkelen til suksess. Den beste kampanjen i verden vil ikke klare å redde et dårlig produkt. Har du et produkt som markedet ganske enkelt ikke ønsker eller har behov for, er folkefinansiering heller ingen vits. Hvordan vet du om produktet ditt er «godt nok»? Du kan begynne med å stille deg selv disse spørsmålene:

Hvorfor er dette produktet forskjellige / spesielt / unikt?

Kan du kjøpe et lignende produkt i en butikk? Produktet ditt må være et produkt som forbrukerne ikke kan kjøpe hvor som helst. Det må være unikt og løse et problem på en måte som den potensielle brukeren verdsetter. 

Er det noen fordeler eller noe som gjør produktet ditt spesielt?

Ideelt sett bør et produkt gi noen fordeler som ingen andre produkter eller tjenester har. Selv om det er mange lignende løsninger, handler det like mye om hvordan du bruker løsningen til å løse et nytt problem eller forbedre en tidligere løsning. Hvordan gjør din tjeneste eller produkt det bedre enn andre produkter på markedet? Ville du kjøpt dette produktet? Vil din familie og dine venner faktisk betale deg penger for det?

Svare på disse spørsmålene vil avgjøre om du kan regne med at produktet eller tjenesten går utover kun, «hei, dette er en god ide». Det kan ofte være lurt å legge til grunn andre folkefinansieringskampanjer, for å se hvordan respons andre har fått. Hvordan gikk det med tilsvarende kampanjer innenfor samme bransje eller produktklasse? Hva står kommentert rundt de tidligere kampanjene, og hva sier Facebook-annonsene om disse produktene eller tjenestene?

Hvor stor er markedet for produktet ditt?

Er produktet ditt avhengig av andre produkter? Hvis svare et ja, og det er avhengig av at forbrukeren har andre produkter til rådighet, må du forstå hvordan dette vil påvirke ditt potensielle marked, og også din folkefinansieringsaktivitet. 

Plattform

Det å velge riktig plattform for riktig produkt kan være en utfordring. Ikke bare det, du må også vurdere om folkefinansiering er den rette måten for deg å lansere ditt nye produkt, tjeneste eller ide. Det finnes i dag et hav av plattformer og mulige folkefinansieringstyper. Det som er viktig er at du bevisstgjør deg selv hvordan type prosjekt du har, om det er en ren teknologisk løsning, en innovasjon i en tjeneste eller et konsept rettet mot et veldedig formål. Videre må du gjøre deg opp en formening om hva som er målet ditt med en kampanje. Trenger jeg et større nettverk? Trenger jeg kun penger for å iverksette noe som gir rask avkastning, og kan betale tilbake? Eller trenger jeg penger for å realisere et veldedig tiltak eller hjertesak? Alle disse spørsmålene er med å avgjøre hvilken plattform du skal velge og hvordan type finansieringsmodell som er aktuell for deg.

Presentasjon

Når vi snakker om presentasjon, tenker vi videoen, kampanjedesignet og alt av innhold som publiseres og deles under kampanjen. For å skape en effektiv presentasjon må du blant annet vurdere disse faktorene:

Hvordan skal videoen være bygget opp?
Hvordan skal siden se ut?
Hva skal fremheves?
Viser innholdet tydelig problemet du ønsker å løse og for hvem?
Vises innholdet alle situasjonene hvor produktet eller tjenesten kan levere eller skape verdi?
Fokuserer presentasjonen på fordeler og opplevelser, og ikke funksjoner?
Er videoen og designet følelsesmessig overbevisende?
Er eventuelt belønningsnivåene dine klare, og ikke forvirrende?

Promotering

Hva må du inkludere i markedsføringen din for å skape en perfekt kampanje med mye oppslutning?

Betalt media

Bruke penger der du kan tjene penger. Det best betalte mediet er det som fungerer. Om dette handler om å investere i epostlister eller promotere innlegg i ulike sosiale medier er veldig individuelt. Det er helt avgjørende for kampanjens suksess at du vet hvor du treffer menneskene eller selskapene som kan hjelpe deg til en vellykket kampanje. Det er derfor viktig at du har et klart bilde av dette på forhånd.

Tradisjonelle medier

Å jobbe med presse og journalister er ikke enkelt. Du må opprette vinkelen og historien, og kunne fortelle pressen (på en ikke-salgsmessig måte) hvorfor skal de skrive om deg og ditt produkt. Dette kan være en viktig bekreftende faktor på at du reel og til å stole på.

Partnerskap

Samarbeid med andre som er begeistret for å bidra til å markedsføre ditt prosjekt. Bruk hele nettverket ditt. Alt fra familie og venner i en tidlig fase til ditt profesjonelle forretningsnettverk. Det handler om å bygge relasjoner og utnytte nettverket du allerede har.

Pris

Prisen er vanskeligere enn det høres ut. Det er ikke bare et tall.

Hvordan vet du om prisen er for høy eller for lav? Er dine belønninger satt opp riktig? Har du ulike belønningene for folk som ønsker å bidra med høyere summer? Er belønningene klar og forståelig?

Bunnlinjen, du må sette en rimelig pris helt fra starten. Imidlertid stopper ikke prisingen din der. En modell som viser seg å fungere er A / B splittest på pris, under kampanjetilbudet. Slik finner du ut det absolutt beste prispunktet for gode konverteringer og en suksessfull kampanje.

Propability

Sannsynlighet er kanskje vanskeligere å kvantifisere, men det kan fortsatt ha like mye innvirkning på prosjektets suksess. Et spørsmål som kommer opp er om produktet eller tjenesten faktisk er og virker realiserbart. Har folk tro på at du klarer det og at det i det hele tatt er mulig?  Dette er i så fall noe du må overbevise om. Klarer du ikke det, uansett om du har et flott produkt, er det svært liten sannsynlighet for at kampanjen lykkes. 

People

Menneskene bak produkt. Dette handler nemlig om hvordan deg og teamet ditt fremstår både på gjennomføringsevne og troverdighet. Med andre ord, er du bevisst på styrkene og svakhetene i teamet ditt? Kan du levere det du sier du skal levere? Vil forbrukeren tro på det? 

Når du først er sterk på alle disse områdene får du en vellykket kampanje. Med andre ord, du kommer til å lykkes.