Equity crowdfunding

jan 22, 2019 | 0 kommentarer

Hva er equity crowdfunding?

For bedrifter som trenger kapital, er det mange alternativer å velge mellom. Det er ingen tvil om at det å få penger er vanskelig.

Pitching til venner eller familie. Selge et produkt før det eksisterer. Finne ut hvilke av dine venner eller LinkedIn-forbindelser som kjenner en VC. Bestemme hvilken banker som gir rettferdige lån. Ingen av disse alternativene er enkle. 

Entreprenørene må til slutt vende seg til eksterne kilder for kapital for å skape en lønnsom virksomhet. Kapitalen kommer da gjerne med ulike vilkår og forpliktelser som må veies nøye før en beslutning fattes. Heldig for entreprenører, er det nå en annen dør som kan åpne for tilgang til kapital, egenkapital crowdfunding.

I hovedsak øker equity crowdfunding kapital fra flere mindre investorer gjennom salg av verdipapirer (aksjer, konvertible lån, gjeld, inntektsandel og mer) i et privat selskap (som ikke er notert på børser).

Equity Crowdfunding øker kapital fra mengden.

Alle kan investere i selskapet ditt under equity crowdfunding, under visse forutsettninger. Du kan tenke på det som en lignende funksjon til en Kickstarter- eller Indiegogo. Potensielle investorer besøker et finansieringsportal og kan utforske ulike muligheter for kapitalfond å investere i.

Egenkapital Crowdfunding er salg av verdipapirer.

Nøkkelforskjellen mellom et crowdfunding nettsted som Kickstarter og equity crowdfunding er hva som blir solgt. Med Kickstarter-kampanjer øker gründerenes kapital gjennom forhåndssalg av produkter, ofte er det med rabatt eller gjennom nivåer av ulike fordeler for å tiltrekke sine fans eller potensielle kunder. Når «investor» av en Kickstarter-kampanje mottar produkt eller en ekstra fordel, er kontrakten mellom selskapet og investor over.

Med egenkapital crowdfunding selger selskaper verdipapirer, enten i form av egenkapital i selskapet, gjeld, inntektsandel, konvertible lån. Equity crowdfunding lar investorer få en finger med i selskapets utvikling og suksess.

Investorer i equity crowdfunding deltar ikke bare for å kjøpe et produkt til en rabatt et år før utgivelsen. De ønsker at selskapet skal tjene penger, at de har gjort en god investering, og selskapet de investerte i vokser. Dette har helt klart fordeler for selskapet, da det kan skape hundrevis av merkevare ambassadører.

Selskapet dikterer vilkårene.

Det som gjør dette mer tiltalende er at selskapet har full kontroll over tilbudet: hva som skal selge, hvor mye, og til hvilken pris. Det er helt opp til selskapet som skal øke kapitalen. De fastsetter vilkårene, inkludert verdsettelsen og hvor mye kapital de håper å skaffe.

Bedrifter kan sette et minimums finansierings mål sammen med ønsket maksimum. Hvis man ikke når sine finansieringsmål, kan entreprenøren fortsatt lykkes å skaffe kapital. Selvfølgelig, jo mer fornuftig verdsettelsen og betingelsene er, desto mer sannsynlig vil et equity crowdfunding tilbud lykkes i å skaffe kapital. Det er likevel ingen VC eller andre krefter som krever bestemte vilkår.

Selskapets økende kapital er private selskaper.

Historisk sett kunne allmennheten bare kjøpe aksjer i offentlige selskaper. Den uheldige sannheten i dag er at IPO er avtagende. I dag er det mindre enn 4000 børsnoterte selskaper, mindre enn halvparten av antall offentlige selskaper som på 90-tallet. Årsaken til nedgangen er at det å bli et fullt rapporterende offentlig selskap er en stor økonomisk byrde, som bare store bedrifter kan håndtere. IPOer er ikke levedyktige for oppstart eller mellomstore bedrifter.

Det betyr to ting:

  • a) det er vanskelig for mindre bedrifter å skape likviditet for sine aksjonærer
  • b) investorernes alternative opsjoner til å investere sine besparelser, reduseres hvert år

Tradisjonelt var kjøp av aksjer i oppstart reservert for akkrediterte investorer. Gjennom equity crowdfunding har alle tilgang til disse mulighetene. Investering i private selskaper har blitt demokratisert. Dette løser b), men hva med likviditet?

Skape likviditet

Evnen til å investere i private selskaper pleide å ha en advarsel: Investorer kunne se store avkastninger (vekt på at de fleste startups kunne mislykket), men for å se disse avkastningene ville investorens kapital bli låst opp ved oppstart for 5 -10 år. Det var lite eller ingen likviditet i investeringen. Investorer måtte vente det ut og håpet at selskapet ble offentliggjort via en børsintroduksjon eller var involvert i en fusjon eller oppkjøp.

For rike investorer er lock-up håndterlig, fordi de har annen flyt i kapital til å støtte seg selv i mellomtiden. Denne låsen er imidlertid ikke så overkommelig for mindre velstående personer.

Låseperioden hadde også en annen negativ konsekvens for entreprenøren: For å få investorer til å bite, er vilkårene tungt nedsatt for å ta hensyn til risikoen som følger med en lengre tidsramme.

Med egenkapital crowdfunding, kan disse aksjene handles på offentlige markeder. Hvis en investor etter et år ikke lenger ønsket å eie aksjer i et selskap, kunne de selge dem på en ATS til en interessert kjøper. Denne likviditeten er mulig på en måte som det ikke var før, fordi regler for egenkapitalgjennomføring gir selskapene mulighet til å ha flere aksjonærer før det kreves å bli en offentlig rapporterende enhet.

Med flere aksjonærer blir det et større marked. Med et større marked er det likviditet. Den alternative strukturen av dusinvis eller til og med hundrevis av akkrediterte investorer som legger inn større mengder kapital til en privat virksomhet, skaper ikke et stort nok marked for å tilby likviditet på den måten at det har tusenvis eller titals av tusen av investorer.

Hva er fangst?

Hvis equity crowdfunding er så bra, hvorfor har ikke flere folk hørt om det? Av de 6 millioner bedriftene i USA har bare – 1400 gründere prøvd det. Muligens fordi det fortsatt er relativt nytt. President Obama undertegnet JOBS-loven, som gjorde det mulig for equity crowdfunding i 2011. Imidlertid ble de to forskriftene om equity crowdfunding ikke gjennomført til juni 2015 og mai 2016.

For investorer er prosessen med å investere i equity crowdfunding enkel, men i den andre enden er det visse regulatoriske krav som entreprenører må følge. Det er to veivalg entreprenører kan ta:

  1. Regulation Crowdfunding – gjennom hvilke selskaper kan øke opp til $1,07M årlig. Bedrifter kan begynne å skaffe kapital gratis etter at de har arkivert en Form C med SEC, men for å hente mer enn $107 000, må en uavhengig CPA vurdere selskapets økonomi de siste to regnskapsårene, eller siden inkorporering.
  2. Regulation A+ – Mini-IPO, gjennom hvilke selskaper kan øke opp til $50 millioner per år. Før et selskap kan begynne å skaffe kapital i henhold til regel A, må selskapet imidlertid ansette en verdipapir advokat for å opprette en Form 1-A som deretter sendes til SEC for kvalifisering (kvalifisering tar 3-5 måneder på minimum). Bedrifter må også foreta en finansiell revisjon for de to siste regnskapsårene.

Med disse reglene i tankene er det klart at equity crowdfunding ikke er så enkelt som bare å legge inn et tilbud og heve kapital på et nettsted. Visse opplysninger må gjøres, visse regler følges. Equity crowdfunding er et annet innsamlingsalternativ for entreprenører, men hver metode utgjør sine egne utfordringer. Ingen sa det ville være lett.

Forfatter: Howard Marks at Contributor
Kilde: https://www.forbes.com/sites/howardmarks/2018/12/19/what-is-equity-crowdfunding/#faa33563b5df