Hvorfor bør alle startups prøve crowdfunding?

aug 12, 20190 kommentarer

Equity crowdfunding 

I 2017 lanserte Roomi en crowdfunding-kampanje gjennom Republic (Equity crowdfunding plattform). Selv om kapitalen i selskapet hadde økt med over $17 millioner i 2017, satte de et mål gjennom Republic-kampanje på enda en million dollar. På dette tidspunktet kan du spørre hvorfor de skulle gå i vanskeligheter med å skape, markedsføre og administrere en crowdfunding-kampanje, til tross for at de allerede hadde så mye kapital. Vel, jeg tror at hver oppstart – selv de med 17 millioner dollar i serie A-finansiering – burde benytte seg av crowdfunding.

Hvordan kan du finne en mengde folk, få dem til å engasjere seg i din merkevare utover å være en bruker? Svaret er investering. Investering i startup’s – uansett oppstartens størrelse eller suksessrate – gir folk en viktigere grunn til å diskutere og bry seg om merket. Når noen investerer, har de “skin in the game” utover et forbrukerperspektiv. Investeringer skaper merkevareambassadører, og det endrer perspektivet på forholdet de deler med merket. Hvis de tror på et selskap nok til å investere, vil de også være førstemann ut for å snakke om det til andre.

Å la kunder komme inn i bedriften gjennom investering gir dem eierskap og gjør dem til en del av din suksess. Til gjengjeld hjelper de deg med å gjøre jobben med å spre ordet og vokse enklere.

Mitt råd til andre

Hvis du er interessert i å kjøre en equity crowdfunding kampanje for oppstart, hør nå! Det er to hoveddeler du må forberede deg på og beherske hvis du vil se at kampanjen din lykkes.

Først ut er kampanjeopprettelse. Du må innse at en crowdfunding-kampanje i utgangspunktet pitcher tonnevis av investorer samtidig – bare digitalt. Målet med kampanjen er å gi så mye informasjon om bedriften din som nødvendig for å gjøre seerne dine – og ideelt sett investorer – komfortable med bedriften din og den forventede suksessen.

Det kan være deling av video og artikler, snakke om gruppemedlemmene dine, og kjedelige bedrift detaljer. Den gjennomsiktigheten som kreves av en crowdfunding-kampanje gjorde meg ubehagelig først, men jeg lover deg at det er verdt det. Den informasjonen vil bli delt på et tidspunkt, så du kan like godt kontrollere utgivelsen.

Spørsmålet du bør ha som mål å svare på i crowdfunding «pitch» er dette: Hvordan kan dine kunder, brukere og potensielle investorer føle seg sikre på at virksomheten din vil gjøre det bra dersom du får finansiering? Gjør det som trengs for å svare på det spørsmålet.

For det andre er kampanjeforfremmelse. En vanlig misforståelse med crowdfunding er at mesteparten av arbeidet skjer før kampanjen er live. Det er rett og slett ikke sant. For at kampanjen skal bli en suksess, må du jobbe ekstra hardt før, under og etter for å nå ut til de som kan investere.

Hvordan? Start med brukerne.

Crowdfunding handler om fellesskap og kraften til mennesker – dermed ordet «publikum». Hvis du skal innhente penger fra folk, må du starte med nettverkene dine. Spør noen av dine venner, bekjente, brukere, kunder, sosiale medier følgere, e-postlister … inviter alle til å investere.

Deretter må du ha stor vekt på annonsering. Du har hørt ordtaket «It takes money to make money,» ikke sant? Du kan skaffe investorer som du skaffer brukere. Utnytte betalt annonsering for å spre ordet om din bedrift og kampanje. Markedsfør det på nettstedet ditt. Del kampanjen din med venner, familie, nettverk og snakk om bedriften din. Det er også viktig å bruke tid på å svare på spørsmål og være tilgjengelig for dine investorer.

Crowdfunding tar mye arbeid. Det er ingen vei rundt det. Men avkastningen på energi er verdt investeringen – både med penger og samfunn. Crowdfunding skaper merkevareambassadører og et fellesskap som du ikke kan betale for. Det utfordrer deg også til å være gjennomsiktig og ærlig om bedriftens utvikling – noe som investorer og brukere vil sette pris på.

Til all oppstart, uansett størrelses- eller finansieringsnivå, vil jeg absolutt anbefale å kjøre en crowdfunding-kampanje. Du dere vil ikke angre på det!

Forfatter: Ajay Yadav
Kilde: https://www.forbes.com/sites/ajayyadav/2018/01/30/why-every-startup-should-host-a-crowdfunding-campaign/#49ba13bf69ca