Tips for å lykkes med crowdfunding

mai 29, 20190 kommentarer

Slutt på banklån og egen sparing?

Nesten enhver startup bør i disse dager på et tidspunkt vurdere crowdfunding som en potensiell måte å skaffe finansiering. Kanskje den tradisjonelle finansieringen som mindre banklån, egen sparing, eller penger lånt av familie og venner blir for ubehagelig eller ikke tilstrekkelig? Kanskje du også er klar for å se hva publikum tenker? Det er mange plattformer å velge mellom. Det er viktig å være bevisst om at alle har fordeler og ulemper. Finn en plattform eller to som passer til det deg og din bedrift.

En av grunnene til at crowdfunding kan være en god idé er at du får et bedre bilde av hvordan din potensielle kunde ser ut. Du får en mulighet til å finne ut hvem som liker produkt ditt, og hvem som er villig til å betale for det. Et annet argument handler om muligheten til tidlig å kunne skape interesse og skape etterspørsel. Denne informasjonen kan også hjelpe deg med å overbevise større investorer om at produktet ditt fortjener å se dagslys.

Det du imidlertid skal være oppmerksom på er at selv om du har en banebrytende ide, tjeneste eller produkt, er det ingen garantier for gode resultater gjennom crowdfunding. Du må selge deg selv like mye som produktet eller tjenesten din, for å få folk på din side.

Start ditt nettsted før kampanjen

Crowdfundingkampanjer er ikke begrenset til prosjektets tid. Det er viktig å spre ordet før du starter en kampanje. Derfor er et nettsted viktig. Du trenger ikke å gå for en fullverdig nettside, men en enkel landingsside er mer enn nok. Det viktigste er at folk får muligheten til å melde seg på nyhetsbrev, og blir bevisst på deg og ditt produkt. Denne nettsiden anbefales imidlertid at lanseres minst fire til fem måneder før du starter kampanjen din. I tillegg kan du benytte deg av Facebook-annonser for å skaffe flere abonnenter, og gjøre folk oppmerksomme på prosjektet ditt. Ved å gjøre det, legger du grunnlaget for hele kampanjen. Du skaffer altså en mengde potensielle personer som kan være aktuelle for prosjektet ditt på dagen det lanseres.

Sett riktig lengde for kampanjen din

Selv om kampanjestrukturen og tidslinjen er helt opp til deg, er det viktig å forstå at du ikke kan strekke den til det uendelige. Basert på våre suksessfrekvenser, anbefales det en ideell lengde på 30-45 dager. Du kan heller gjøre fler kampanjer eller fortsette forhåndssalget, enten gjennom tilbudet til enkelte plattformer eller gjennom egen salgsportal. Sørg imidlertid alltid for at du har kapasitet til å levere på alle plan.

Prep og utkast din historie

Crowdfunding handler ikke bare om å selge et produkt. Det handler om å fortelle historien din til verden. Folk elsker å kjenne historien bak hvert produkt. Det er derfor viktig å planlegge kampanjekonseptet med stor detalj. 

Ha en riktig sosial mediestrategi

Sosiale medier kan gjøre underverker for enhver kampanje. Faktisk er det en av de beste måtene du kan få ordet ut, selv med et begrenset budsjett. Bruk sosiale medier til å vekke oppmerksomhet ved å publisere en eller to ganger i uken før du starter kampanjen din. Du bør planlegge å øke disse tallene til omtrent 10-15 ganger hver dag når kampanjen din er aktiv. Sosiale medier som har vist å ha størst effekt er Facebook, Twitter og Instagram.

Samle de visuelle eiendelene

Historiefortelling er ikke bare begrenset til ord. Sørg for at du har livsstilbilder av høy kvalitet på produktet ditt, samt en kampanjenvideo. Hvordan man lager en god video er omtalt i en egen artikkel. Dette hjelper deg å gi kampanjen din et personlig preg, og den får noen ekstra troverdighetspoeng.

Svar på kommentarer på tid

Det er uunngåelig at du får mye kommentarer på kampanjen din, så vel som kommentarer i dine sosiale mediekanaler og e-poster når prosjektet ditt er i gang. Sørg for å svare på hver av dem.

Hold styr på trafikkilden

Når du har startet kampanjen din, er det viktig å vite hvor trafikken kommer fra. Med denne kunnskapen får du bedre innsikt for hvor du individuelt sett skal investere i videre markedsføring.

Sikre det første 30% målet fra familie og venner

Hos de fleste crowdfundingplattformene vil prosjektet ditt gå under den omtalt seksjonen hvis du er 30% finansiert innen 48 timer. Sørg derfor for at du lar familie og venner vite om prosjektet på forhånd, og send nyhetsbrev til registreringene du har samlet fra nettsiden din. Rett etter at kampanjen er startet, informer disse menneskene om at du må nå 30% av målet innen 48 timer.

Fremhev pressemeldinger

Troverdighet er viktig for alle der ute. Har du muligheten til å dele eller få pressemeldinger under kampanjen din, vil dette øke din troverdighet, og tryggheten rundt prosjektet. Bruk av sitater du har mottatt på prosjektet fra kjente publikasjoner er også svært underbyggende. 

Husk at å ha en vellykket kampanje ikke er slutten av historien, det er her den faktiske reisen begynner.